Sinds het moment dat vrouwen stemrecht kregen in 1919 is er natuurlijk veel bereikt, maar het gaat niet vanzelf. Dat werd benadrukt tijdens de bijeenkomst vandaag in het Huis van de Stad voor Internationale Vrouwendag 2024. Deze was georganiseerd door burgemeester Huri Sahin.

Zo bestaat er nog steeds een verschil in beloning tussen vrouwen en mannen. Dit verschil wordt de laatste jaren kleiner, maar vrouwen verdienen nog altijd minder dan mannen. Vrouwen verzetten heel veel werk, maar vaak onbetaald: zij steken meer uren in het huishouden en de opvoeding van kinderen. Vrouwen hebben ook veel minder vaak een leidinggevende positie (slechts 8% van de ceo's in Nederland is vrouw). Door deze financiële ongelijkheid lopen zij een groter risico als zij alleen komen te staan.

Ook de politiek instappen is voor vrouwen geen makkelijke keuze.
Eén knelpunt is dat de zorgtaken binnen het huishouden moeilijk te combineren zijn met raadswerk. En we kennen allemaal de verhalen over Nederlandse vrouwelijke politici die ernstig geïntimideerd worden.

De Rijswijkse gemeenteraad doet het best goed: op dit moment zijn 13 van de 31 raadsleden vrouw. Maar dat kan natuurlijk nog beter.
Als wij echt vinden dat mannen en vrouwen goede politici zijn, dan zou deze verdeling ook gelijk moeten zijn. Door een onderrepresentatie van vrouwen in een raad loopt een gemeente het risico minder aandacht te hebben voor onderwerpen en problemen waar vrouwen door geraakt worden.

Dit is allemaal geen natuurwet!
Deze ongelijkheid wordt veroorzaakt doordat het door veel mensen 'normaal' wordt gevonden; het is nu eenmaal zo. Maar deze situatie doet geen recht aan de talenten en mogelijkheden van vrouwen. We lopen als samenleving veel mis doordat deze niet goed gebruikt worden.

Genderongelijkheid raakt beide kanten.
Als er problemen in het huishouden zijn, zoals huiselijk geweld, ligt er vaak een taboe op het zoeken van hulp. Vrouwen zijn relatief vaker het slachtoffer, maar er is ook een andere kant: de daders weten vaak wel dat het niet goed is wat ze doen, maar durven geen hulp te zoeken. Omdat ze zich schamen, en omdat er nu eenmaal wordt verwacht dat mannen zelf hun problemen oplossen. Zo heeft iedereen last van deze scheve verdeling.

De ongelijkheid reikt verder dan Rijswijk, verder dan Nederland, verder dan Europa. Daar zijn wij ons van bewust. Wel denken wij dat wij de stad een stukje gelijker kunnen maken. Door politiek actief te zijn en anderen aan te sporen zich ook uit te spreken. Dat inspireert: 86% van de vrouwen zegt zich aangemoedigd te voelen wanneer zij vrouwelijke leiders zien. Maar ook mannen hebben wij hierbij zo hard nodig! Zeg er iets van als je in jouw omgeving ziet dat vrouwen ongelijk behandeld worden. Stel vragen: waarom is dit zo?

Het kiesrecht voor vrouwen kwam niet vanzelf: daar is voor gevochten! Totdat er gelijkheid is, moeten wij blijven strijden. Vanuit die overtuiging vieren wij op 8 maart internationale vrouwendag.

Lichelle de Bruijn, Selma van Maarseveen en Lara Oude Alink
Raadsleden GroenLinks Rijswijk