Wat GroenLinks betreft moet er bij het voorkomen en bestrijden van achterstanden aandacht zijn voor alle kennis en vaardigheden die niet alle leerlingen van huis uit meekrijgen. Het gaat dan niet alleen om taal. “GroenLinks denkt daarbij ook aan bewegingsonderwijs, kunst- en cultuureducatie, natuureducatie en verkeersonderwijs” aldus raadslid Nanette Kistemaker.

Ook de leefomgeving waar kinderen opgroeien spelen een rol in de kansen die zij hebben om hun talenten te ontwikkelen. Een plek in de wijk waar zij kunnen spelen en andere kinderen kunnen ontmoeten, de nabijheid van groen, sportfaciliteiten; het heeft allemaal invloed op kansengelijkheid. GroenLinks pleit daarom voor een integrale aanpak waarbij verschillende beleidsdomeinen betrokken zijn.

Aanstaande dinsdag wordt de beleidsnota Onderwijsachterstanden en peuteropvang besproken. “Door deze nota onderwijsachterstanden te noemen, suggereert de wethouder dat ze werk maakt van achterstanden, maar de nota gaat slechts in op wettelijke taken en doet alleen maar voorstellen waardoor de segregatie in het onderwijs juist toeneemt!” aldus Kistemaker. Wat GroenLinks betreft tonen we meer ambitie en zetten we kansengelijkheid centraal. Zij zal daarom dinsdag de wethouder oproepen om echt werk te maken van kansengelijkheid.