GroenLinks wil dat er een einde komt aan de subsidie op het parkeren van auto’s in de openbare ruimte in Rijswijk. Dat schrijft de partij in een vandaag verzonden discussiestuk aan het college van burgemeester en wethouders.

Het autobezit stijgt al jaren. In Rijswijk ligt dat bezit ook nog eens fors hoger dan in de ons omringende gemeenten. Al die auto’s nemen ruimte in. Ruimte in het openbaar gebied dat bij de aanleg niet bedoeld was om zo veel auto’s te stallen. Door autodelen te stimuleren en autobezit te ontmoedigen ontstaat er meer ruimte in de wijken. Ruimte voor spelen en groen.

“Door middel van parkeervoorzieningen in openbaar gebied subsidieert Rijswijk nu de auto”, vertelt GroenLinks raadslid Marieke Alberts. “Daar komt nog eens bij dat de inkomsten uit parkeervergunningen op dit moment niet de kosten dekken van het in- en uitvoeren van het belanghebbenden parkeren. Mensen die wel op eigen terrein parkeren en mensen zonder auto betalen zodoende voor het parkeren van andermans auto.”

“Als je het parkeren van een auto vergelijkt met het stallen van een fiets in een fietstrommel, is dat flink nadelig voor de fiets”, vervolgt Alberts. “Er zijn maar weinig fietsnietjes in de wijken en voor fietstrommels is er een wachtlijst. Autobezitters kunnen nu ongelimiteerd vergunningen aanvragen, terwijl er voor de fietstrommels een maximum van twee fietsen per huishouden geldt. Bovendien kost het stallen van een fiets in zo’n trommel ruim twee keer zo veel als een parkeervergunning voor een auto.”

Nu is het moment om op de rem te trappen en te starten met het aanpakken van de onderliggende problemen van het parkeren. Wat GroenLinks betreft maakt Rijswijk daarom beleid van het parkeerbeleid en stopt het de parkeersubsidie.