Van woensdag 31 januari tot en met dinsdag 6 februari organiseert GroenLinks Rijswijk de Week van de Schone Lucht. ‘Koop’ een potje schone lucht, meet fijnstof of teken de petitie ‘Gezonde lucht in Rijswijk’ in het GroenLinks campagnehuis aan de Herenstraat 103. Want iedere Rijswijker heeft recht op gezonde lucht.

Rijswijk is een van de gemeentes met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland. Luchtvervuiling is ongezond en veroorzaakt ziektes zoals kanker, hart- en vaatziekten en longaandoeningen. De petitie ‘Gezonde lucht in Rijswijk’ van GroenLinks roept op tot meer maatregelen voor gezonde lucht. En dat is ook wat de Gezondheidsraad wil. Deze belangrijkste raadgever van de overheid op medisch gebied kwam afgelopen week met het advies om bij het verbeteren van de luchtkwaliteit niet de Europese normen, waar we in Rijswijk al nauwelijks aan voldoen, als uitgangspunt te nemen, maar de veel strengere normen van de Wereldgezondheidsraad.

In Week van de Schone Lucht organiseert GroenLinks tal van acties en activiteiten om aandacht vragen voor de situatie in Rijswijk, de gezondheidsrisico's en hoe we de luchtkwaliteit kunnen verbeteren. Op woensdag trapt GroenLinks de Week van de Schone Lucht af met een huis-aan-huisactie in RijswijkBuiten langs de Prinses Beatrixlaan; een van de hotspots in Rijswijk als het gaat om luchtverontreiniging. Op vrijdag, Warme Truiendag, trekken de GroenLinks kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart hun warmste trui aan om energieverspilling te lijf te gaan.

Zaterdag 3 februari is het campagnehuis van GroenLinks aan de Herenstraat 103 de hele dag open en kan iedereen binnen komen waaien met vragen over luchtkwaliteit, om fijnstof te meten of om een potje schone lucht te 'kopen'. Op zondag organiseert GroenLinks om 14.00 uur een wandeling om te zien en te ruiken(?) wat van invloed is op de lucht die wij ademen. Fractievoorzitter Marieke Alberts sluit op dinsdagmiddag de Week van de Schone Lucht af met een inloopspreekuur van 14.00 tot 16.00 uur in het campagnehuis.

Nieuwsgierig? Kom op zaterdag 3, zondagmiddag 4 of dinsdagmiddag 6 februari naar het GroenLinks campagnehuis aan de Herenstraat 103 of ga naar rijswijk.groenlinks.nl/schonelucht.