Afgelopen maandag zat de zaal van paviljoen Te Werve vol met betrokken bewoners om de thema-avond over luchtkwaliteit van GroenLinks Rijswijk bij te wonen. Dat het slecht gesteld is met de luchtkwaliteit in Rijswijk is duidelijk: de gemeente heeft de op één na slechtste luchtkwaliteit van Nederland. Wat daarvan oorzaken en gevolgen zijn en hoe we er iets aan kunnen doen was het onderwerp van gesprek, met als speciale gastspreker GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger en de lancering van de petitie ‘Gezonde lucht in Rijswijk’.

Amber Hensema, voormalig consultant bij TNO, trapt de avond af met informatie over wat luchtvervuiling precies is en wat het veroorzaakt. Vooral fijnstof en stikstofdioxide (“gebakken lucht”) zijn veroorzakers van luchtvervuiling. Langs snelwegen zoals de A4 zijn de concentraties van deze stoffen vaak zo hoog dat ze ernstige gevolgen hebben voor de volksgezondheid. Het aangrijpende verhaal van Carla Brouwer, de tweede spreker van de avond, beaamt dat. Brouwer is een longpatiënt en weet als geen ander hoe het is om dagelijks te moeten omgaan met te weinig en te vieze lucht. Met haar zeer beperkte longinhoud heeft ze erg veel last van lokale luchtverontreiniging, vooral door auto’s en scooters. Als vrijwilliger bij het Longfonds pleit zij er voor om zo snel mogelijk de overstap naar elektrisch rijden te maken, bijvoorbeeld door subsidie te geven om vervuilende tweetakt scooters te slopen en te vervangen door elektrische zoals de gemeente Den Haag dat doet.
 
Vervolgens krijgt de zaal enkele stellingen voorgelegd waarop het publiek kan reageren. De stelling “Een betere luchtkwaliteit begint bij jezelf” levert interessante suggesties op over wat men zelf kan doen, zoals stoppen met roken, minder vlees eten, kiezen voor groene stroom of de auto inruilen voor het ov en de fiets. De tweede stelling, “In 2025 is al het gemotoriseerd vervoer in Rijswijk elektrisch”, brengt een discussie op gang over de kosten van de energietransitie. Volgens GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger blijft het lastig om daar een prijskaartje aan te hangen: “Zolang de ‘verborgen kosten’ van luchtvervuiling, zoals extra uitgaven aan de zorg voor longpatiënten die lijden onder de slechte luchtkwaliteit, niet goed in kaart gebracht zijn, kunnen we niet precies weten hoeveel die overgang daadwerkelijk zal opleveren.” De aandacht richt zich ook op goede voorbeelden uit het buitenland; zo mogen vanwege de luchtkwaliteit in Duitsland erg vervuilende auto’s de binnenstad niet in.
 
Als laatste spreker van de avond vertelt Kröger over hoe de Nederlandse en Europese politiek op verschillende niveaus bezig zijn met luchtkwaliteit. Daarbij is volgens haar de infrastructuur in Nederland een van de belangrijkste onderdelen. “Wegen en de inrichting van het land hebben een enorme impact op de luchtkwaliteit”, vertelt Kröger. “Wij zijn met z’n allen nog steeds ingericht op mobiliteit met een auto. De Nederlandse wegen en steden zitten overvol met auto’s en slibben dicht: het lijkt wel een heel grote openbare parkeerplaats! Mede daardoor is Rijswijk nu helaas nog de hotspot van luchtverontreiniging in Nederland.” Kröger is blij dat de aanwezigen daar wat aan willen veranderen en neemt hun inbreng mee naar de Tweede Kamer. "GroenLinks zet zich op alle politieke niveaus, lokaal, regionaal, landelijk en Europees, in voor gezonde lucht. Van parkeerbeleid tot sjoemeldiesel." Om ook de gemeente Rijswijk te ondersteunen om meer maatregelen te nemen voor gezonde lucht, ondertekent Kröger als eerste de petitie ‘Gezonde lucht in Rijswijk’. Bijna iedereen volgt haar voorbeeld.
 
Roep ook de gemeente op om de luchtvervuiling aan te pakken en onderteken de petitie.