Het lot van het openbaar vervoer in RijswijkBuiten ligt in handen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), een samenwerkingsverband tussen 23 gemeenten. Dat blijkt uit de beantwoording van de schriftelijke vragen van GroenLinks over de bereikbaarheid van RijswijkBuiten met het openbaar vervoer.

In de nieuwe duurzame wijk RijswijkBuiten ontbreekt nog iedere vorm van openbaar vervoer; er stopt geen bus, er is geen tramhalte en geen treinstation. De gemeente Rijswijk heeft daarop maar beperkte invloed, omdat de MRDH concessieverlener is voor het openbaar vervoer in deze regio. Momenteel hanteert die een nullijn voor uitgaven aan het openbaar vervoer. Dat betekent dat voor een route door RijswijkBuiten ook een bestaande lijn/route moet komen te vervallen.

Het is maar de vraag of de andere gemeenten het ook belangrijk genoeg vinden dat er een bus of tram in RijswijkBuiten gaat stoppen. Bij de totstandkoming van de MRDH wees GroenLinks al op de beperkingen van deze samenwerking. De controle op een dergelijke regeling is een groot probleem, de invloed van de gemeenteraad zeer beperkt, het uitvoeren van de taken zou de provincie prima kunnen en uiteindelijk gaat het alleen om wie de zeggenschap heeft over een pot geld.