GroenLinks Rijswijk heeft grote bezwaren tegen de vorming van de Metropoolregio, een nieuw samenwerkingsverband op het gebied van vervoer en economie tussen 24 gemeenten in de regio Den Haag en Rotterdam. De controle op een dergelijke regeling is een groot probleem, de invloed van de gemeenteraad zeer beperkt, het uitvoeren van de taken zou de provincie prima kunnen en uiteindelijk gaat het alleen om wie de zeggenschap heeft over een pot geld. GroenLinks stemde daarom afgelopen dinsdag tijdens de raadsvergadering tegen de Metropoolregio.
De Metropoolregio is een nieuwe bestuurslaag zonder direct gekozen bestuurders. De vorming ervan kwam tot stand omdat Den Haag en Rotterdam zelf de zeggenschap willen hebben over de vanuit het rijk beschikbaar gestelde gelden voor verkeer en vervoer in de regio (ruim een half miljard euro). En dat terwijl de democratisch gekozen provincie de taken prima kan uitvoeren. Steden als Leiden en Dordrecht, die nu buiten de Metropoolregio vallen, blijven zo ook betrokken bij de regionale samenwerking op het gebied van vervoer en economie.
Bij andere gemeenschappelijke regelingen hebben we al eerder gezien dat het met de controle nogal eens misgaat. Zo is bij Avalex de begroting nog steeds niet op orde en heeft de GGD ook miljoenen verspild. De gemeenteraad staat te veel op afstand en daarom is terughoudendheid, zeker wanneer er grote financiële risico’s zijn, op z'n plaats. Vaak lopen zelfs vertegenwoordigers van de gemeenten in het bestuur van de verbonden partijen achter de ontwikkelingen aan. Dit dreigt bij de nieuw te vormen Metropoolregio ook te gebeuren. Waarnemend burgemeester Klitsie ziet dat niet zo. Volgens hem komt het wel goed met de Metropoolregio en is het vooral een kwestie van “geloof, hoop en vertrouwen”.