Het project Rotterdamsebaan betreft de aanleg van een nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg naar de centrumring van Den Haag met als doel de bereikbaarheid van Den Haag voor auto's te verbeteren. In de raadsvergadering aan het begin van deze maand mocht de gemeenteraad aangeven of ze het Milieueffectrapport (MER) van de Rotterdamsebaan aanvaarden. Dit maakt de realisatie van de Rotterdamsebaan procedureel mogelijk. Van alle partijen bleek alleen GroenLinks hier niet mee in te willen stemmen.
“De Rotterdamsebaan is geen schone, duurzame oplossing die in deze tijd past”, vertelt fractievoorzitter Marloes Borsboom. “De tijdswinst voor de automobilist is minimaal en bovendien zijn de berekeningen in het rapport gebaseerd op een gedateerd verkeersmodel.” Door het opofferen van groen in het gebied rond de Vliet, gaat een deel van de ecologische en cultuurhistorische waarde definitief verloren. Het geld, € 200,000 per meter asfalt, kunnen we beter steken in alternatieven die duurzamer zijn.