De 300+-variant van de Rotterdamsebaan heeft negatieve gevolgen voor de Vlietzone en de leefbaarheid van aangrenzende woonwijken en lost de verkeersproblematiek niet op. Met uitzondering van GroenLinks en Gemeentebelangen stemden alle Rijswijkse politieke partijen afgelopen dinsdag in met de aanleg van deze variant en geven daarmee de invloed van de gemeenteraad op het project volledig uit handen.

Hoe zit het nou precies met die Rotterdamsebaan? Het project betreft de aanleg van een nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg naar de centrumring van Den Haag met als doel de bereikbaarheid van Den Haag voor auto's te verbeteren. Er zijn in de loop van de tijd verschillende mogelijkheden bedacht voor de aanleg van de weg, waaronder een variant met een korte tunnel en een met een lange tunnel. De 300+-variant gaat uit van de korte tunnel met een verlenging van 300 meter die onder een deel van de Vlietzone doorloopt. Deze variant werd aan de Rijswijkse raad gepresenteerd als de enige mogelijkheid.

GroenLinks is er niet van overtuigd is dat de 300+-variant de verkeersproblemen oplost. Sterker nog, vanwege de afwikkeling van het autoverkeer en de toename van het aantal voertuigen lijkt er voor Rijswijk zelfs op dat vlak geen positief punt te halen. De negatieve effecten zijn wel duidelijk. GroenLinks fractievoorzitter Marloes Borsboom: “Deze variant zorgt voor een verregaande versnippering van de Vlietzone, een aantasting van de leefbaarheid in de aangrenzende woonwijken en een toename van de milieuproblemen zoals fijnstof, stikstof en geluidshinder.”