De regionale plannen voor ondertunneling van de Beatrixlaan zijn voor Rijswijk een flinke teleurstelling. De plannen zijn in korte tijd veranderd van een lange tunnel overdekt met groen tot een korte, open bak.

Al voor de vorige gemeenteraadsverkiezingen werd er gesproken over de ondertunneling van de Beatrixlaan, om de leefbaarheid in de omgeving van de weg te verbeteren. Daarbij werd uitgegaan van een lange tunnel, overdekt met groen. Onlangs was de Beatrixlaan weer terug op de agenda in de gemeenteraad. Maar het plan dat nu gepresenteerd werd, was niet hetzelfde ambitieuze plan van het jaar daarvoor. Het plan van 2012 is een uitgeklede variant. Het gaat om een verdiepte weg, die niet aansluit op de omgeving en de leefbaarheidsproblemen niet aanpakt. De verwachting is dat het verkeer over de weg met 40% toeneemt, waardoor de geluidsoverlast verder toeneemt en ook de luchtkwaliteit verslechtert.

 

Fractievoorzitter Marloes Borsboom van GroenLinks is teleurgesteld: “Dit is ongelofelijk. De groene tunnel is veranderd in een Haagse racebak. De vooruitgang die we hadden verwacht is een stap terug geworden. Hoe kan dit? Het plan sluit niet aan op de omgeving en veroorzaakt meer overlast. En waar is het openbaar vervoer gebleven?”

 

Het vergroten van de capaciteit van lokale wegen die aansluiten op de snelweg is goedkoper dan werken aan de ringwegen van Den Haag. Om die reden willen het Rijk en Haaglanden 58 miljoen betalen aan de verdieping van de Beatrixlaan. Zij stellen echter geen geld beschikbaar voor de compensatie van de verslechtering van de luchtkwaliteit en de toename van de geluidsoverlast. De projectleider verschuilt zich hier achter zijn opdrachtgever: “Dat is een verantwoordelijkheid voor Rijswijk zelf.”

 

De gemeenteraad heeft uiteraard niet ingestemd met het nieuwe plan en het college teruggestuurd naar de onderhandelingstafel.