Maak het Rijswijkers makkelijker om te kiezen voor zonnepanelen en stel gemeentelijke daken ter beschikking; dat is wat GroenLinks Rijswijk, in de aanloop naar de dag van de duurzaamheid op woensdag 10 oktober, aan het college vraagt. Het opwekken van zonnestroom is namelijk goed voor de portemonnee, het milieu en de samenleving.

Veel Rijswijkers hebben geen geschikt dak tot hun beschikking om zonnepanelen op de plaatsen. Ze zijn bijvoorbeeld huurder, flatbewoner, wonen in een monument of hebben een woning met een ongeschikt dak of met ongeschikte ligging ten opzichte van de zon. In Nijmegen, en ook in Amsterdam, hebben daarvoor al een oplossing gevonden: ze stellen daken van publieke gebouwen ter beschikking.

Daarnaast kan de gemeente het Rijswijkers makkelijker maken om te kiezen voor zonnepanelen door een collectieve inkoopactie op te zetten. Hiermee geef je Rijswijkers de mogelijkheid om samen tegen een gunstig tarief zonnepanelen te kopen. GroenLinks fractievoorzitter Marloes Borsboom vertelt: “Om woningen in RijswijkBuiten volledig energieneutraal te maken, zullen de nieuwe bewoners zelf voor de aanleg van zonnepanelen moeten zorgen. We willen het niet alleen hen, maar ook andere Rijswijkers, zo makkelijk mogelijk maken om te kiezen voor eigen zonnestroom en dat kan alleen met politieke steun.”

Helaas maken oneerlijke procedures en belastingregels het nu nog maar al te vaak te lastig om te kiezen voor zonnestroom. Als de zonnepanelen niet op je eigen dak liggen en als je energie opwekt samen met andere burgers, dan moet je opeens wel energiebelasting betalen over je eigen groene stroom. Nu heeft de gemeente Nijmegen al wel toestemming om 'salderen op afstand' voorlopig toe te passen. Als het aan GroenLinks ligt mag straks iedereen belastingvrij zijn eigen schone stroom opwekken.