“De gemeenteraad kiest voor korte termijn financiële opbrengst en niet voor een groene toekomst van Pasgeld”, vertelt GroenLinks raadslid Mark Wit. “De Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) die in opdracht van de raad is uitgevoerd, stuurt nadrukkelijk naar de baten van wonen en neemt de lasten van luchtverontreiniging en klimaatontwrichting niet mee. Daarmee is er geen goede afweging te maken en hebben we de risico’s voor de toekomst niet inzichtelijk.”

Met het huidige besluit is de raad akkoord gegaan met het bouwen van 1.000 woningen in Pasgeld West en 110 woningen in Pasgeld Oost; zonder sociale woningbouw. In Pasgeld West is de voorbelasting van de grond met twee meter zand al begonnen en daarmee is de gemeente voortvarend van start gegaan. Voor Pasgeld Oost staat nu vast dat de woningen er komen. Over het hoe zal de gemeente overleg gaan met een ontwikkelaar die een groot deel van de grond daar bezit.

“Ondanks alle bezwaren van Rijswijkers, Natuurlijk Delfland, en de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV) gaan ze de unieke moerassige structuur van Pasgeld bebouwen”, vervolgt Wit. “We kunnen alleen maar hopen dat de wijze waarop dat gaat gebeuren ruimte laat voor de aanwezige flora en fauna en dat we in de toekomst nog gebruik kunnen maken van de groen structuur in het gebied.”

GroenLinks heeft samen met de PvdA een amendement ingediend om Pasgeld Oost uit de huidige besluitvorming te halen en daarmee het plan beter te kunnen uitwerken en de MKBA volledig te maken. Dit heeft het in de gemeenteraad uiteindelijk niet gehaald.