Vorige week dinsdag bleek dat het college de brief van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), met het verzoek om de Rijswijkse opvanglocatie langer open te houden, niet had gedeeld met de gemeenteraad. Daarop kreeg de verantwoordelijk wethouder Besteman van de raad de opdracht mee om in gesprek te gaan met het COA en binnen een week met een raadsvoorstel te komen. Dat deed zij echter niet.

Toen gisterenavond in de raadsvergadering bleek dat ze ook geen antwoord had op vragen uit de gemeenteraad, was voor GroenLinks en de fracties van VVD en PvdA de maat vol. Gezamenlijk dienden ze een motie van afkeuring in over het gevoerde beleid van de verantwoordelijk wethouder. Zij heeft nu als opdracht gekregen om alsnog met het COA in overleg te gaan “of, en tegen welke voorwaarden het azc op een verantwoorde wijze kan uitfaseren met een maximale termijn van 1 jaar.” Coalitiepartij D66 steunde de motie.

Slechte timing
“Juist nu zouden we het asielzoekerscentrum aan de Lange Kleiweg niet moeten willen sluiten”, vertelt GroenLinks raadslid Romke Jan de Vries. “Het COA heeft laten weten dat alle opvanglocaties in Nederland vol zitten. We vinden dat we moeten helpen waar we kunnen en er in Rijswijk altijd plek moet zijn voor mensen in nood. Wanneer Rijswijk het asielzoekerscentrum per 1 december sluit, zullen 500 mensen in crisisnoodopvang terecht komen: tenten en sporthallen. Dat moeten we wat GroenLinks betreft koste wat kost voorkomen.”

“Inmiddels zien gemeenten in de regio gelukkig ook in dat de nood hoog is”, vervolgt De Vries. “Den Haag en Zoetermeer zijn bijvoorbeeld op zoek naar locaties om vluchtelingen op te vangen. Opvanglocaties zijn alleen niet 1-2-3 gebouwd. Door nu het - uit grijze containerwoningen bestaande - azc aan de Lange Kleiweg langer open te houden, geven we het COA en gemeenten tijd om geschikte locaties te vinden en in te richten of te bouwen. Zo voorkomen we dat mensen op straat komen te staan.”