Het College van B&W weet niet wat het wil: wel een pontje of geen pontje, wel het onderzoek afwachten of toch niet. Maar ondertussen vaart er geen pontje…

Op 31 januari van dit jaar voer het Pontje Keereweer tegen een binnenvaartschip. Het College van Burgemeester en Wethouders had zichzelf voorgenomen niets over het ongeluk te zeggen totdat de onderzoeksresultaten naar buiten kwamen. Maar wethouder Jense kon zich niet langer inhouden: Op maandag 9 april stond op de site van Onafhankelijk Rijswijk een bericht over het pontje. De timing, de website en de inhoud van het bericht deden de wenkbrauwen fronsen.
Op 10 april werd Jense hierover aan de tand gevoeld door de raadsleden. Hij stelde toen dat het bericht was bedoeld om suggestieve en onjuiste berichtgeving in de media tegen te spreken. Maar om welke berichtgeving en welke onjuistheden het precies ging en waarom dit op de website van zijn eigen partij moest, bleef onduidelijk. Een raadsmeerderheid drong daarom aan op bespreking van de kwestie op donderdag 26 april. Vooruitlopend daarop nam het college in een brief van 19 april jl. aan de raad angstvallig haar oude positie weer in: het college wil pas met de raad in gesprek als de onderzoeksrapporten met conclusies en aanbevelingen er liggen.

Hoe dit ook afloopt en wat de oorzaak ook was, de pont is nog steeds uit de vaart. En daarmee zijn de buurtbewoners nog steeds de dupe. De fractie van GroenLinks vindt dat het college meer moet doen de pont terug in de vaart te krijgen. De uitkomsten van het onderzoek moeten we afwachten voordat er conclusies kunnen worden getrokken. Maar dat betekent niet dat de pont moet stilliggen. Het college kan ook zorgen dat het pontje weer gaat varen terwijl het onderzoek nog loopt.

Vorig jaar heeft de gemeenteraad van Rijswijk tijdens de begrotingsraad ingestemd met de bezuinigingen op het Pontje Keereweer. In eerste instantie wilde het college dat het pontje volledig wegbezuinigd zou worden, maar onder grote druk droeg de wethouder een alternatief aan waarmee de pont in de vaart zou kunnen blijven. Dit alternatief hield in dat per 1 januari 2012 het budget met 40% teruggebracht zou worden. Dat betekende dat het beheer in handen zou komen van de firma Vrij, die mogelijkheden zag voor exploitatie van de pont met dit veel lagere budget. GroenLinks heeft toen ingestemd met deze opzet, omdat het alternatief was dat het pontje helemaal verdween. Korte tijd nadat de pont volgens de nieuwe opzet voer, was de aanvaring van de pont een feit en de pont werd (tijdelijk) uit de vaart genomen in afwachting van onderzoek naar het ongeval.