De gemeente gaat plotseling elf kilometer aan fietspad asfalteren. In een vergadering deelde wethouder Jense onverwacht mee dat het tegelpad van de Prinses Beatrixlaan, Sir Winston Churchilllaan, Schaapweg en de Burgemeester Elsenlaan wordt vervangen. Ook de fietspaden aan de Monseigneur Bekkerslaan, Hoekpolder, Wilhelminapark, Elsenburgerbos en Laan van Hoornwijck worden in het project betrokken. De kosten bedragen ongeveer 3,3 miljoen euro.

We wisten nergens van. We waren dan ook helemaal overrompeld. Al jaren lang vroegen we er om, maar er gebeurde nooit wat. Als gemeente hebben we namelijk een prachtige fietsnota. Daarin staan allemaal leuke dingen voor de fietsers, waaronder het asfalteren van fietspaden. Over de voortgang durven we haast niet meer te vragen: we krijgen toch meestal een kluit-in-het-riet antwoord. Maar eindelijk, dank zij het plotselinge fietsbeleid krijgen we toch wat betere fietspaden.

Zo hopen we ook nog steeds dat de verkeerslichten voor fietsers, vooral bij de Haagweg en de Beatrixlaan, nog eens wat beter worden afgesteld. De Beatrixlaan haal je met moeite in één keer en de Haagweg is helemaal een crime. Altijd staan er auto's voor de smalle oversteek richting Lindelaan. Bovendien sta je als fietser ook nog eens bijna twee minuten voor rood te wachten.
Hopelijk gaat dat op termijn veranderen. De Haagweg is voor het gewest niet meer de hoofdontsluitingsweg en er loopt een studie om de Hoornbrug te verhogen. In 2012 wordt met de werkzaamheden aan de hoofdriolering op de Haagweg begonnen, en binnenkort moet de Haagweg worden aangepast vanwege de bredere trams die zijn besteld. Misschien biedt het onverwachte beleid ook hierbij wel soelaas. Zo bleek de Haagweg sinds 1 november plotseling onderdeel te zijn van een milieuzone. Niemand van ons had dat zien aankomen. Maar het was er wel. We vinden dat een positieve ontwikkeling. Want daarmee kun je zwaar vervuilend vrachtverkeer weren.

Verder kregen we te horen dat er geld is voor snelfietsverkeer naar Ypenburg via de Cromvlietkade, het tolbruggetje over de Vliet en een verbinding over de A4.
En bij de aanpak van de Polakweg-Diepenhorstlaan-afrit A4 bleek dat het 300.000 euro meer was gaan kosten, en dat zal gevolgen hebben voor de plannen met de Haagweg, de verbreding van de Prinses Beatrixlaan en de fietsbrug over de Vliet bij de Steenplaetsstraat. We weten nog niet welke gevolgen precies (de plannen worden niet geschrapt), maar ook met deze ontwikkelingen hadden we geen rekening gehouden.

Leve het beleid van de gemeente Rijswijk! Schaf dat maar af; we zijn nog beter af met het plotselinge beleid.

Theo van den Bosch