Een belangrijk principe van het mobiliteitsprogramma is STOMP. GroenLinks heeft zich daar vaak hard voor gemaakt. Dit principe geeft prioriteit aan de verschillende mobiliteitsvormen in volgorde van Stappen (lopen), Trappen (fietsen), Openbaar vervoer, Mobility as a Service (deelmobiliteit) en Privéauto. Toepassen van dit STOMP-principe heeft positieve effecten op de luchtkwaliteit, gezondheid, woonomgeving en leefbaarheid.
“Door de straat als buurt- of leefstraat in te richten, geef je voorrang aan lopen en fietsen”, vertelt GroenLinks fractievoorzitter Marieke Alberts. “Het parkeren van auto’s in privébezit neemt heel veel ruimte in beslag. Door auto’s te delen is er meer ruimte voor spelen en groen. Rijswijk moet dan ook niet meer uitgaan van parkeernormen, maar van mobiliteitsnormen.” Gelukkig ziet Alberts deze voorbeelden die GroenLinks heeft aangedragen voor het toepassen van het STOMP-principe terug in het mobiliteitsprogramma.
De gekozen uitgangspositie van het mobiliteitsprogramma onderschrijft GroenLinks dus, maar mist nog concrete acties. Bijvoorbeeld hoe je met deelvoertuigen bij kan dragen aan de mobiliteitstransitie in Rijswijk. GroenLinks roept daarom samen met het CDA de gemeente op om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor zogenaamde station-based deelfietsen. Denk bijvoorbeeld aan uitbreiding van ov-fiets en de elektrische buurtdeelbakfiets. We gaan ervan uit dat dit terugkomt in de nog op te stellen strategie.