Provinciale Statenverkiezingen (indirect die voor de Eerste Kamer) en Waterschapsverkiezingen een “ver-van-mijn-bed-show”? Integendeel! En er valt genoeg te kiezen! Dat vinden Berend Potjer (nummer twee voor GroenLinks op de lijst van Zuid-Holland) en Ingrid ter Woorst (lijsttrekker van Water Natuurlijk voor Waterschap Delfland). En daarover gaan ze graag in gesprek met Rijswijkers en Voorburgers. Iedereen is welkom op zaterdag 14 maart vanaf 16.00 uur in café De Conckelaer voor een warme kop soep, een drankje en met al zijn vragen over de verkiezingen op 18 maart.

Voor veel Zuid-Hollanders zijn de Provinciale Staten en zeker ook het Waterschap ver weg. Onzichtbaar tussen de lokale en nationale politiek. Maar in de praktijk hebben zij te maken ons leven van alle dag. Zuid-Holland is een van de dichtst bevolkte en meest geïndustrialiseerde gebieden ter wereld. Onze provincie heeft de grootste haven van Europa (met alle bijbehorende industrie), uitgestrekte tuinbouwgebieden, talloze toeristische trekpleisters. Zo is Zuid-Holland de economische motor van Nederland. De keerzijde: we ademen ook de meest verontreinigde lucht in, wonen op de meest vervuilde bodem. Bovendien vreet al die bedrijvigheid ruimte. Kantoorgebouwen en bedrijventerreinen staan leeg, maar gemeenten ontwikkelen ook nieuwe bouwlocaties. Zo wordt permanent geknibbeld aan de randen van ons Groene Hart en andere kostbare natuurgebieden waar je de horizon nog kunt zien.

Een kwestie van kiezen

Onze drukke en dynamische provincie stelt ons voor vele keuzes. Hoe realiseren we voldoende nieuwe woningen zonder dat er nog meer kostbare groene locaties verdwijnen? Onze natuurgebieden open en groen? Met voldoende ruimte voor een grote variëteit aan planten en dieren? Met voldoende wandel- en fietspaden zodat we ook vanuit de stad fijn buiten kunnen recreëren? Hoe geven we al die leegstaande kantoorgebouwen en bedrijventerreinen een nuttige nieuwe functie? Hoe verbeteren we de mobiliteit zonder extra asfaltkilometers? Hoe gebruiken we het potentieel aan kennis en innovatie van onze drie universiteiten (in Leiden Delft en Rotterdam) voor het creëren van meer werkgelegenheid? Voor het verbeteren van de luchtkwaliteit zodat we met volle teugen weer opgelucht kunnen ademhalen? Hoe houden we droge voeten nu het steeds vaker en harder regent? Ons oppervlaktewater zo schoon dat we heerlijk buiten kunnen zwemmen?

14 maart in de Herenstraat en De Bogaard

Provincie en Waterschap hebben in al deze keuzes een belangrijke stem. Kiezers bepalen welke stem. Berend Potjer en Ingrid ter Woorst gaan op zaterdag 14 maart de straat op. Samen met andere GroenLinksers zijn zij te vinden in de Bogaard en de Herenstraat (in het winkelcentrum Oud Rijswijk). Om het winkelend publiek ervan te overtuigen dat er op 18 maart echt iets te kiezen valt. Vanaf 16.00 uur is iedereen welkom voor een “koek en zopie” met warme soep, een drankje en een goed gesprek in café De Conckelaer, Hoekweg 1 in Voorburg (bij de Geestbrug).