GroenLinks heeft zich het afgelopen jaar hard gemaakt voor een stevige, groene en duurzame economie in Rijswijk. Dat is hard werken omdat het college daar weinig beeld van heeft. In de economische visie, die het afgelopen jaar werd vastgesteld, werd er bijvoorbeeld wel gerept over een schoner, milieuvriendelijker, groener en duurzamer Rijswijk, maar werd er geen invulling gegeven aan de manier waarop dat dan bereikt zou worden.

 

Overal in de wereld worden die ontwikkelingen gezien als motor voor innovatie en drager van welvaart in de toekomst, behalve in Rijswijk. Na lang aandringen en veel vragen heeft de gemeente ons een half jaar geleden een nota daarover beloofd, wanneer die zal komen is nog afwachten. Meer pro-actieve steun krijgen we uit het Rijswijkse bedrijfsleven. Kortgeleden lanceerde de Belangenvereniging Bedrijven Rijswijk plannen om de Plaspoelpolder duurzamer te maken door bestaande gebouwen te verduurzamen in plaats van goedkeuring te geven aan nieuwe gebouwen en/of zelfs de aan nieuwe bedrijventerreinen in een tijd waarin al een kwart van de kantoren leeg staat. De onlangs verworven subsidie voor revitalisering van de Plaspoelpolder draagt wat GroenLinks betreft beter bij aan een duurzaam bedrijventerrein dan de aanleg van nog meer kantoren en autowegen.

De woonomgeving zouden we graag groener en milieuvriendelijker maken, maar voorlopig is het vooral strijden voor al het goeds dat we nog hebben. De gemeente wil namelijk op veel plekken bouwen; op de oude stadhuislocatie, in Eikelenburg, in Rijswijk-Zuid en langs de Beatrixlaan. De plannen zien er prachtig uit, maar geld (voor behoud en het treffen van voorzieningen) is er niet. In de praktijk betekent het dat er nog meer gebouwd moet worden om de begroting dekkend te krijgen. Dat gaat altijd ten koste van het groen. Wat dat betreft houden we ons hart vast bij de bouwplannen voor Rijswijk-Zuid en de Beatrixlaan. In ieder geval willen we het prachtig bosje behouden bij de mooie historische boerderijen in Eikelenburg. Steek bijvoorbeeld eens bij de Van Mooklaan de Monseigneur Bekkerslaan over naar het groen. Het kan nu nog.

De aanleg van nieuwe wegen stimuleert eerder meer verkeer dan dat het bijdraagt aan leefbaarheid. Bovendien is er daarmee minder geld beschikbaar voor alternatieven zoals openbaar vervoer en de aanleg van fietspaden. Na lang aanhouden werd er afgelopen jaar ook eindelijk geld beschikbaar gesteld voor het onderhoud van 11 kilometer fietspad in Rijswijk. Nu willen we nog dat de andere fietspaden worden aangepakt, dat fietsers niet zo lang voor rood hoeven te wachten en dat de leefbaarheid rond de Haagweg wordt verbeterd. GroenLinks Rijswijk gaat daarvoor het komende jaar.

We hebben zin in de toekomst!

4 maart 2011