Al eerder probeerde de fractie van GroenLinks medestanders te vinden om het azc open te houden. Op 7 mei dit jaar nam de raad een motie aan om het azc tot en met 30 november aanstaande open te houden. Daaraan verbonden kreeg het college van B&W de opdracht om een voorstel uit te werken voor een flexibel-wonen-centrum op die locatie ná 30 november. GroenLinks heeft die motie toen gesteund. ‘Het was op dat moment het hoogst haalbare. Omdat het azc anders met onmiddellijke ingang zou sluiten.’

Dief eigen portemonnee

Op 2 en 20 september is een voorstel besproken voor het ontwikkelen van zo’n centrum flexibel wonen in twee fasen. De eerste twee jaar blijft het op de plek van het huidige azc. Voor de periode daarna wordt nog een nieuwe locatie gezocht omdat de grond moet worden teruggegeven aan eigenaar Rijkswaterstaat.

Van ’t Eind: ‘Natuurlijk zijn wij vóór een centrum voor flexibel wonen om de nood op de woningmarkt te verlichten, maar níet als dat ten koste gaat van de opvang van een andere kwetsbare groep. Met het sluiten van het azc is Rijswijk ook nog eens dief van de eigen portemonnee. Daarmee loopt de gemeente een bedrag van €500.000,- (over twee jaar) mis en daarmee een investering in het centrum voor flexibel wonen!’

Amendement

Vervolgens diende GroenLinks een amendement met deze strekking in. ‘Helaas was daarvoor geen meerderheid. Dat weegt zwaar op het hart van onze fractie.’

‘Wanneer wij principieel zouden vasthouden aan ons standpunt bestaat het risico dat er ook geen centrum voor flexibel wonen komt. En dat er dus ook geen alternatief komt voor de statushouders die nu in het azc wonen. Terwijl een deel van hen Rijswijk als woongemeente toegewezen kreeg. Die consequentie kunnen en willen wij niet dragen. Daarom stemmen wij vóór het voorstel. Met pijn in ons hart’, aldus Van ’t Eind.