De gemeente Rijswijk heeft een enquête opengesteld over het invoeren van een ja-ja sticker. GroenLinks kwam eind 2017 in de raadsvergadering met het plan om deze sticker in te voeren, zodat mensen alleen reclamefolders ontvangen als ze daar door middel van een sticker op hun brievenbus om vragen.

In Rijswijk werkt het nu nog zo dat mensen die geen reclamefolders willen ontvangen, een nee-ja of een nee-nee sticker bij de receptie van het gemeentehuis kunnen afhalen. “Maar veel mensen nemen niet de moeite om zo'n sticker op te halen”, vertelt GroenLinks fractievoorzitter Marieke Alberts. “Ze krijgen daardoor iedere week ongevraagd stapels reclame in de bus, die vaak ongelezen bij het oud papier en soms zelfs bij het restafval of op straat belanden.” Volgens Milieu Centraal ontvangen huishoudens zonder brievenbussticker gemiddeld 36 kilo reclamedrukwerk per jaar in hun brievenbus.

Met een zogenaamd opt-insysteem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk hoeven er minder folders gemaakt, verspreid en weggegooid te worden en dat is winst voor het milieu. Amsterdam was de eerste gemeente die overging op dit systeem en heeft het afgelopen jaar goede ervaringen met de ja-ja sticker opgedaan. Rotterdam, Utrecht en andere gemeenten hebben daarom al aangekondigd de sticker per 1 juli 2019 of 1 januari 2020 in te voeren of zijn dit van plan.

Wilt u ook dat je in Rijswijk alleen reclamefolders ontvangt als je daar door middel van een sticker op je brievenbus om vraagt? Overtuig dan de gemeente ervan dat de ja-ja sticker een goed idee is en vul de enquête in op https://www.rijswijk.nl/nieuws/reclamedrukwerk-plak-een-ja-ja-sticker.