Want bewoners zijn helemaal geen klanten van de gemeente. Bewoners hebben rechten (en plichten) en als overheid hebben we de taak daar zorgvuldig mee om te gaan. Dat gaat over het ontzorgen van onze bewoners. Over helpen en ondersteunen van wie dat nodig heeft. Over investeringen doen die op het eerste gezicht economisch misschien niet rendabel zijn, maar wel belangrijk voor een fijne samenleving. Over het handhaven van regels die we met elkaar hebben afgesproken.

Dat is echt een andere relatie dan die van 'klant' en 'bedrijf': daarbij draait het om het verkopen van een dienst of een product. Daarbij kan de klant ergens anders heen gaan wanneer zij ontevreden is. En daarbij heeft een bedrijf tot doel om geld te verdienen aan haar klanten.

Fractievoorzitter Maarten van ’t Eind: “De afgelopen 30 jaar is de overheid steeds meer bedrijfsmatig gaan denken, ten koste van de relatie tot de burger. Het is tijd dat de overheid haar menselijke gezicht weer laat zien. Laten we beginnen door op te houden onze inwoner als klant te zien die we zo efficiënt mogelijk moeten benaderen, maar gewoon als inwoner waarmee we samen aan een fijne stad werken om in te wonen.”

 

("Infinite Target Registers" flickr photo by Patrick Hoesly https://flickr.com/photos/zooboing/4241390495 shared under a Creative Commons (BY) license)