Armoede mag geen belemmering zijn om mee te doen. Iedereen heeft er recht op om te kunnen werken aan zijn of haar toekomst. Als dat betekent dat we wetgeving ruimhartig moeten interpreteren, dan doen we dat, en zoeken we naar creatieve oplossingen.
Mensen helpen, dat is ons uitgangspunt. In de zorg willen we terug naar de menselijke maat. Nu draait het te veel om geld. We zorgen ervoor dat er een passend zorgaanbod beschikbaar is. Zonder wachtlijsten. Daarmee voorkomen we hoge kosten in een later stadium. Om diezelfde reden investeren we ook in preventie - in de breedste zin van het woord.
Musea, bibliotheek en podia zijn voor iedereen bereikbaar, laagdrempelig, ongeacht waar je woont of hoeveel je verdient. Daarom blijven we investeren in onze culturele instellingen en erfgoed.
Rijswijk moet een veilige gemeente zijn voor iedereen. Natuurlijk spreken we mensen en bedrijven aan op hun gedrag. Tegelijkertijd baseren we beleid en acties níet op de minderheid die regels overtreedt. Handhaving is een sluitpost, en wordt pas toegepast wanneer voorlichting faalt het beleid te ondersteunen.
Voorkomen is beter dan genezen
Voorkomen is beter dan genezen
- Voetbalclub, scouting, moskee of het buurthuis: overal komen kinderen en jongeren samen. Vrijwilligers die daar aan het werk zijn, willen we ondersteunen met trainingen over het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Zo organiseren we informele hulp die preventief werkt.
- Kinderen met een migrantenachtergrond zijn ondervertegenwoordigd in de lichtere vormen van jeugdhulp, maar zijn oververtegenwoordigd in jeugdbescherming, jeugdreclassering en jeugdhulp met verblijf. Het is moeilijk is om deze gezinnen in een eerder, vroegtijdig stadium te bereiken voor hulp. Maar dit is wel noodzakelijk, uit oogpunt van preventie.
Ieder kind een goede start
Ieder kind een goede start
- De eerste duizend dagen in een mensenleven zijn cruciaal. Daarmee hebben kinderen uit gezinnen die worstelen met armoede, taalachterstand of een ongezonde leefomgeving meteen al een valse start. Dus moet hulp ook gericht zijn op de omstandigheden van het gezin waarin het kind opgroeit.
- Ieder kind heeft dezelfde kansen op goed onderwijs. Ongeacht de wijk waar het woont of de taal die thuis gesproken wordt. We investeren in vroeg- en voorschoolse educatie, nieuwe wijken met voldoende onderwijsplekken. Het is nodig om onderwijsachterstanden actief op te sporen om daarna passend (extra) onderwijs te kunnen aanbieden. We maken werk van het lerarentekort, met name op scholen met veel kwetsbare leerlingen.
- Basisschoolleerlingen krijgen elk seizoen natuurervaringslessen in de Natuurtuin van het Wilhelminapark. Niet alleen natuur- en milieueducatie is belangrijk. We zetten ook in op kunst-, drama- en bewegingsonderwijs. Schoolzwemmen wordt weer ingevoerd. Alle kinderen kunnen sporten, dankzij een financiële vergoeding. Uitkeringsgerechtigden krijgen automatisch een Ooievaarspas en hun kinderen (via Kei) een fiets en computer. Kinderen krijgen een ontbijt en fruit, als goed en gezond begin van hun schooldag. Daarvoor zoeken we samenwerking met lokale ondernemers.
Inclusieve zorg gebaseerd op vertrouwen
Inclusieve zorg gebaseerd op vertrouwen
- Het verschil in benadering van een 17-jarige en een 20-jarige is groot, terwijl zij vaak hetzelfde van de gemeente nodig hebben. Door het ontschotten van budgetten - waarbij we de mens en niet de regelingen centraal stellen - helpen we 18-jarigen ook wanneer ze een jaartje ouder worden.
- Wachtlijsten zijn onacceptabel. Er is meer passende zorg nodig. Dus moeten er meer budgetten beschikbaar komen. Daar blijven we op landelijk niveau op aandringen.
- Hulp is het moeilijkst toegankelijk voor wie daaraan de meeste behoefte heeft. Dat moet veranderen. Daarom vereenvoudigen we onze verordeningen. En baseren ons op vertrouwen - niet op de paar mensen die er misbruik van maken. Maatwerk is uitgangspunt. Professionals in de buurt én informele zorg, mantelzorg, vrijwilligers en het buurtnetwerk weten elkaar snel te vinden, werken goed samen. Dat gebeurt vanuit een centraal en goed bereikbaar punt, ingericht door de gemeente Rijswijk. Iedereen weet waar je moet aankloppen, want alle partijen staan vermeld op een goede sociale kaart. Ook zijn wij ruimhartiger in het toekennen van uren voor thuishulp, onder andere door een minder zwaar beroep te doen op het eigen netwerk. Die aanpak verbetert de kwaliteit van zorg en dienstverlening én stimuleert nieuwe en innovatieve ideeën en mogelijkheden.
Iedereen doet mee
Iedereen doet mee
- Inwoners krijgen meer te zeggen over de plek waar ze leven, wonen, werken en ontspannen. Ze praten en denken mee over de beslissingen die hen raken. De gemeente gaat actief in gesprek met verschillende groepen in de stad, luistert, neemt hun ideeën serieus. Wij willen wijkbudgetten invoeren, waarmee burgers, samen met de gemeente, plannen ter verbetering en het beheer van de woon- en leefomgeving concreet kunnen oppakken. Daarnaast willen we financiële ondersteuning voor initiatieven van bewoners, bewonersorganisaties en sociaal ondernemers.
- Rijswijk blijft een regenbooggemeente, die opkomt voor de belangen van queer mensen. Vereenzaming van oudere LHBTQI+’ers willen we voorkomen, samen met zorgpartijen. De gemeente doet er alles aan om discriminatie te bestrijden en te voorkomen. Van welke bevolkingsgroep, in welke vorm dan ook.
- Om die reden wordt anoniem solliciteren bij de gemeente Rijswijk de norm. Want anoniem solliciteren geeft kandidaten een gelijke kans bij het beoordelen van de inhoud van hun motivatie en cv. Verder krijgt iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiding naar passend werk. Dit geldt ook voor nieuwkomers. Voortaan wordt niet alleen gekeken naar opleiding en (erkende) diploma’s, maar ook naar wat mensen kennen en kunnen. GroenLinks wil dat Rijswijk zich presenteert als een inclusieve gemeente waar iedereen zichtbaar en welkom is. Dat betekent ook dat mensen met een lichamelijke, of een andere beperking overal toegang hebben: tot de openbare ruimte, het openbaar vervoer én gemeentelijke gebouwen.
- De gemeente Rijswijk gaat veel beter communiceren. Inwoners ontvangen begrijpelijke informatie, omdat begrijpelijke taal nodig is om mee te kunnen doen. De dienstverlening van de gemeente blijft toegankelijk en menselijk. Natuurlijk blijft persoonlijk contact altijd mogelijk. Digitaal contact dient slechts ter ondersteuning.