Nieuws van Romke Jan de Vries

Vier onbezorgd vakantie in je eigen straat

Deze zomerperiode wil GroenLinks in Rijswijk meer ruimte voor iedereen om in eigen straat onbezorgd vakantie te vieren. Daarom roept ze het gemeentebestuur morgen in de raadsvergadering op om ‘Vakantiestraten’ mogelijk te maken.

Rijswijk zet energietransitie op laag pitje

Het Rijswijkse gemeentebestuur krijgt van GroenLinks een dikke onvoldoende voor het ‘basisdocument energietransitie’ dat komende dinsdag op de agenda van de raadsvergadering staat (maar pas 5 maart daadwerkelijk is besproken). Hoewel de urgentie hoog is, kiest dit bestuur voor uitstellen en afwachten. “Het heeft geen visie, geeft inwoners geen duidelijkheid en gaat niet actief aan de slag met de energietransitie”, reageert GroenLinks raadslid Romke Jan de Vries.

GroenLinks pleit voor behoud vluchtelingenopvang in Rijswijk

Deze week heeft Milo Schoenmaker, bestuursvoorzitter van het COA, in het Algemeen Dagblad een oproep gedaan voor extra opvangplekken in het westen van het land. Het COA verwacht de komende tijd 2500 extra opvangplekken nodig te hebben voor mensen op de vlucht. GroenLinks Rijswijk zal daarom aanstaande dinsdag tijdens het kaderdebat, een motie indienen om een azc in Rijswijk te houden. GroenLinks roept het college op om het COA een brief te sturen dat de gemeente Rijswijk bereid is om ook na 2021 vluchtelingen op te vangen als dat nodig is.

Rijswijkers lopen bijna €11.000 bijeen voor noodhulp aan vluchtelingen

Team Rijswijk loopt mee vol energie bij de finish van de Nacht van de Vluchteling 2019

Met de deelname aan de Nacht van de Vluchteling heeft team ‘Rijswijk loopt mee!’ in het holst van afgelopen nacht € 10.968,- ingezameld voor levensreddende noodhulp aan vluchtelingen wereldwijd. Het team, bestaande uit 22 Rijswijkers, liep vannacht de 40 kilometer lange sponsorloop van Rotterdam naar Den Haag.

Treurig besluit over toekomst vluchtelingenopvang in Rijswijk

Azc Rijswijk

GroenLinks zet zich in voor mensen in nood en ziet het als een humanitaire plicht om vluchtelingen op te vangen. Het besluit van het Rijswijkse college om het contract met het COA niet stop te zetten en het asielzoekerscentrum, dat sinds eind 2016 aan de Lange Kleiweg gevestigd is, de komende twee jaar open te houden, kwam op 8 mei dan ook als goed nieuws. Echter, tijdens de raadsvergadering afgelopen dinsdagavond dienden de coalitiepartijen Beter voor Rijswijk, D66, CDA, Gemeentebelangen en Wij. Rijswijk een motie in getiteld “Sluiting AZC”.