Nieuws van Hanneke van der Kooij

Ballonnen oplaten en confetti afschieten is verleden tijd in Rijswijk

Ugc Image: 1418144375_Popped_balloons_on_beach

In Rijswijk gaan geen ballonnen en confetti meer de lucht in. Dinsdagavond kreeg GroenLinks daar, samen met PvdA en D66, in de gemeenteraad de handen voor op elkaar; een meerderheid stemde voor de twee amendementen op de Algemene Plaatselijke Verordering (APV) die het oplaten van ballonnen en het verspreiden van confetti (plastic of metaal) verbieden.

Meer kinderen betrekken en betrokken bij de stad

Kinderrechtenambassadeurs

GroenLinks is blij dat Rijswijk wil inzetten op structurele jeugdparticipatie, maar ziet in de plannen en de uitvoering veel ruimte voor verbetering. GroenLinks wil dat het kindervragenuur voor alle kinderen is, dat er een structureel plan komt om burgersschapsonderwijs op de scholen te bevorderen en dat er voldoende wisselingen zijn van ambassadeurs. Op verzoek van GroenLinks besprak de raad afgelopen donderdag het plan van aanpak voor jeugdparticipatie in het forum.

Raad maakt van Rijswijk een Regenbooggemeente

Foto Regenboogpad Dordrecht

De Rijswijkse raad heeft zich vandaag uitgesproken dat de gemeente nog dit jaar een Regenbooggemeente is. In de gezamenlijk ingediende motie roepen GroenLinks, CDA, PvdA, D66, Wij., GBR en VVD het college op om in het beleid aandacht te hebben voor de positie van LHBTI+’ers en de samenwerking te zoeken met omringende Regenboogsteden.

Rijswijk Kinderpardongemeente?!

GroenLinks en PvdA willen dat Rijswijk een Kinderpardongemeente wordt om zo als gemeente in Nederland gewortelde kinderen, waarvoor uitzetting dreigt, te steunen en uit te dragen dat er hier een humaner Kinderpardon moet komen. Daarom stellen raadsleden Hanneke van der Kooij (GroenLinks) en Wil van Nunen (PvdA) hierover vragen aan de burgemeester.

Rijswijkse raadsleden geven kinderen een stem in de raad

Op de raadsvergadering van 18 december dienden meerdere partijen succesvol het voorstel in voor een kindervragenuur in de Rijswijkse raad. Kinderen uit groep 7 en 8 krijgen hierdoor de kans om vragen te stellen aan het college en de raad en om mee te denken over de toekomst van Rijswijk.

Rookvrij spelen en opgroeien in Rijswijk

GroenLinks roept vandaag het college op zich in te zetten voor een rookvrije generatie. Ieder Rijswijks kind moet kunnen leven en spelen zonder de schadelijke gevolgen van (mee)roken en niet in de verleiding worden gebracht om te gaan roken. GroenLinks vraagt de gemeente om Rijswijkse organisaties te stimuleren rookvrij te worden en zelf als gemeente het goede voorbeeld te geven.