Iedere Rijswijker heeft recht op schone lucht. Daarom is GroenLinks een petitie gestart waarin zij de gemeente vraagt meer maatregelen te nemen tegen de slechte luchtkwaliteit in Rijswijk. Op zaterdag 16 september is GroenLinks te vinden op de Rijswijkse markt, ze zullen dan in gesprek gaan over de situatie in Rijswijk en mensen de mogelijkheid bieden om de petitie te tekenen.

Vorig jaar bleek Rijswijk, na Rotterdam, de gemeente met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland. Luchtvervuiling is ongezond en veroorzaakt ziektes zoals kanker, hart- en vaatziekten en longaandoeningen. Het staat in de top 3 van veroorzakers van ziekte en sterfte in Nederland, samen met roken en overgewicht. Vooral kinderen en oudere mensen zijn gevoelig voor luchtvervuiling.

Afgelopen week oordeelde de rechtbank in Den Haag in een kort geding aangespannen door Milieudefensie dat de Nederlandse staat meer moet doen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Binnen twee weken moet de overheid beginnen met een plan om de overschrijdingen van fijnstof en stikstofdioxide in de lucht zo snel mogelijk tegen te gaan en een lijst maken met alle locaties waar de normen worden overschreden, zo oordeelde de rechter.

GroenLinks is blij met de uitspraak en wil dat ook de gemeente snel meer maatregelen neemt voor gezonde lucht. “Als we niets doen, heeft Rijswijk straks de allerslechtste luchtkwaliteit van Nederland”, vertelt GroenLinks fractievoorzitter Marieke Alberts. “De gemeente Rotterdam is namelijk al begonnen met het uitbreiden van de milieuzone en heeft zichzelf concrete doelen gesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is niet iets vrijblijvends; de kwaliteit van de lucht heeft invloed op de gezondheid en levensverwachting van mensen. Iedere Rijswijker heeft recht op schone lucht.”

GroenLinks gaat zaterdag 16 september op de Rijswijkse markt in gesprek over de slechte luchtkwaliteit in Rijswijk. GroenLinks wil met de actie aandacht vragen voor de situatie in Rijswijk, de gezondheidsrisico's en hoe we de luchtkwaliteit kunnen verbeteren: Wat kan de gemeente doen? En wat kun je zelf doen?

Wil jij de petitie tekenen? Kom dan zaterdag 16 september tussen 10 en 12 uur naar de markt in Oud-Rijswijk. Of teken de petitie hier.